Životopisy umělců
MgA. Alena Anderlová
Studium:
1991 - 1995 -
Střední uměleckoprůmyslová Škola
v Praze
1995 - 1997 -
Vyšší odborná škola Václava Hollara v Praze, obor knižní grafika
1995 - 2005 -
Akademie výtvarných umění v Praze (1999-2001 ateliér malby Antonína
Střížka,
2001-2005
ateliér malby Michaela Rittsteina)
Umělecké
rezidence
2006 -
stipendijní pobyt v rezidenčním sídle
Schafhof, Mnichov, Německo
2007 - Egon
Schiele Art Centrum, Český Krumlov
2008 - malířský pobyt Bretaň, Francie
2009 -
stipendijní pobyt v Oberpfälzer Künstlerhaus, Schwandorf ,Německo
2012 - centrum
umění Kvilda
2014 - lektor malby, Sommer Akademie
, Frauenau, Německo
2015 - sympózium linorytu, Galerie
Klatovy Klenová
Zastoupení ve sbírkách
Galerie Klatovy Klenová, Egon Schiele Art centrum Český Krumlov, Centrum umění Kvilda,soukromé sbírky v ČR a zahraničí
PhDr. Václav Josef Andrle, CSc.
sociolog, etnolog, malíř, pedagog
Malbě se s přestávkami věnuje od mládí. Tvoří technikou plastických obrazů, jíž navazuje na Mikuláše Medka a Jana Kristoforiho. Z jeho obrazů je patrný vliv impresionismu, avšak hlavní těžiště tkví ve zpracovávání mysticko-symbolické tématiky. Tématicky často čerpá ze starověku a Orientu. Vystavuje v ČR a zahraničí.
Vzdělání
1960 - 62 Lidová akademie věd, techniky a umění - malířství a
hudba
1966 - soukromá studia malířství ve Vídni
1967 - 72 Filosofická fakulta University Karlovy - obor sociologie etnografie
1968 - soukromá studia v Paříži
1978 - 81 Filosofická fakulta University Karlovy - PhDr. a CSc.
1985 - 87 Pedagogická fakulta University Karlovy - DPS
1999 - 2005 soukromá studia u ak. mal. Heleny Slavíkové Hruškové
Ocenění
2007 Medaile Franz Kafka (ČR)
2007 Diplom 5 salonu D´ autonomme in Chatellerault (Francie)
2008 Evropská cena krásných umění (ČR)
2008 Cena Františka Kupky (ČR)
2009 Mezinárodní cena za výtvarná umění II Convivio 2009 (Itálie)
2009 Cena Le Bluet international (Francie)
Zastoupen
v soukromých sbírkách ČR, USA, Francii, Itálii, Rusku, Německu, Nizozemí a
Austrálii.
Alena Bártová
Studia:
SŠ výstavnictví
Kurzy tušové malby paní Teri Ando, Tokio
Profesní životopis:
Práce v reklamně a sklářském průmyslu/ návrhy dekorů
Od r. 2015 na volné noze, zpracování plochého skla /
dekorace, vitráže, šperk, volná tvorba
Od r. 2007 převážně tušová malba, která - kupodivu - našla cestu i do zahraniční včetně "tušových"
zemí, jako Jižní Korea, Čína, Taiwan, Austrálie ...
Radka Boháčová
nar.
1990
Vzdělání
management cestovního ruchu
soukromé lekce u malíře Petra Kladivy
O své tvorbě říká:
"Chtěla bych vyjádřit hlavně přírodní živly, které jsou všude okolo nás. Baví mě tvořit moderní abstraktní umění, kde na vás zapůsobí hlavně barvy a jejich energie. Věřím že, každá barva v člověku vyvolává určitou emoci, a s tím se snažím ve svých dílech pracovat."
David Bukáček
nar. 1973
malíř, ilustrátor, návrhář
Maluje od dětství. Postupně dospěl k osobitému výtvarnému stylu, inspirovanému surrealismem a dekadencí. Příležitostně se věnuje návrhům plakátů a triček, malbám interiérů a ilustracím (např. časopis Analogon, kniha Kdo chce zabít Reagana).
Ze samostatných výstav
Galerie Moje múza, Praha
Music Club Modrá vopice (Aladinovo peklo, Separace abstrakce), Praha
Galerie Třináctá komnata, Praha
Kavárna Kabinet, Praha
Klub Žižkovský suterén, Praha
Restaurace Altán, Praha
Ze skupinových výstav
Galerie Modrá vopice (Blue Summer), Praha
Galerie 14, Praha, s Richardem Klimentem
Modřanská knihovna, Praha, s Richardem Klimentem a Robertem Kolářem
Jiný kafe, Praha, s Richardem Klimentem, Kamilem Marcelem Hodáčkem a Robertem Kolářem
Dark Velvet Café, Praha, s Richardem Klimentem, Robertem Kolářem, Bohumilem Hochmanem, Markem Hanšem a Vlastou Plamínkem
Zastoupen ve sbírkách v ČR
Filip Buryán
nar. 1980
Vzdělání
Kurzy figurální kresby Borise Jirků
Z výstav
Klub Sběrné Suroviny, Praha
Café na půl cesty, Praha
Několik výstav v okolí Mladé Boleslavi (např. Muzeum Dobrovicka)
Zastoupení ve sbírkách
Muzeum kresby a grafiky ve Skopje (World Gallery of Drawing in Skopje) - Osten, bienále kresby ve Skopje
O své tvorbě říká:
"Jsem samouk a tak tedy přes své pocity a vzpomínky z let minulých se dostávám i do budoucnosti svého života. Některé moje věci jsou i vizionářského charakteru. Mám rád černý humor. Kreslím návrhy na tetování pro lidi, co se chtějí lišit v dnešní nudné době.
V poslední době se spíše věnuji klasické perokresbě a kresbě. Rád chodím tvořit ven jak do měst, tak do jejich okolí. Zajímá mne architektura."
MgA. Jan Cileček
nar. 1976
Vzdělání
AVU v Praze, ateliér Karla Nepraše a Jana Koblasy, 1998-2004
SUPŠ Uherské Hradiště
Ocenění
Cena Bogdana Najdenova, 2003
Ateliérová cena AVU, 2002
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
soukomé sbírky
Poznámka k tvorbě
Jan Cileček je figurální sochař, zabývající se především tématikou lidských mimořádných výkonů, spojených s objevováním a podmaňováním si živlů. Zvláště je fascinován vodou a vzduchem, potápěči a letci. Jeho díla však nejsou jednoduchou oslavou výjimečných činů. Odosobňuje postavy technických hrdinů a spíše se zaměřuje na podivnost jejich jednání, prostřednictvím níž se táže na smysl lidské existence.
Renáta Drábková
* 1969 v Olomouci
Věnuje se malbě, kresbě, scénografii, kostýmním návrhům. Žije v Praze a také na dlouhodobých pobytech v Indii, Thajsku a Kambodži.
Studium a profesní praxe
1994 - 2000 AMU, fakulta DAMU, katedra scénografie, prof. Albert Pražák, prof. Jan Dušek
1996 - 1999 DAMU, katedra autorské tvorby a pedagogiky, prof. Ivan Vyskočil
1996 - 1998 VŠUP, figurální kresba, prof. Boris Jirků
1997 - stáž Francouzský institut, TNS Strasbourg, Francie (kostýmní tvorba, Dnes večer se improvizuje, režie Luca Ronconi)
1997 - výtvarný workshop, Bělorusko
1998 - stáž VŠUP, atelier sochařství, prof. Kurt Gebauer
1998 - Goethe Institut, Praha, místně vázaná tvorba
1999 - Františkánský klášter Bechyně, místně vázaná tvorba
2000 - Pistoia, Itálie - scénografie
2000 - Zámek Týnec, tvůrčí pobyt
1998 - 2013 meditačně tvůrčí pobyty - Řecko, Itálie, Filipíny, Thajsko, Indie
2014 - 2015 dlouhodobý pobyt Thajsko, Indie, Kambodža
Sophie-Hélène DROUOT, MSc
* 1968, Reims, France
Graphic artist, drawer, photographer, clothes designer, teacher of philosophy.
Education
Master 1, philosophy, University of Strasbourg (1988-1992)
Master 2, history and philosophy of sciences, Paris Sorbonne University (2008-2010)
Engraving courses, studio Aqua Forte, Reims, France, since 2014
Follow course of scientific and naturalistic drawing at National Museum of Natural History of Paris, since 2015.
Something about the sense of creation by herself
"To create could mean to give way to all parts of oneself; wild, problematical, or burdensome parts included, and to let them managing with tools and raw, in the frame of a discipline.
Where it fully works and gives enchanting things, inner threats have been converted in allies.
There is, also, no more need to avoid or fight against them, but, freedom and delight at being oneself.
And when an artwork touchs somebody, it could encourage this kind of conversions and freedom."
Petr Dvořák
nar. 1973
fotograf, galerista, lékař
Fotografovat začal v roce 2010. Podnětem k systematické tvorbě bylo mj. setkání s uměleckým fotografem J. Š. Fialou a jeho čistým abstraktním stylem.
O své tvorbě říká:
"Je mnoho způsobů, jak využít fotografii jako média k umělecké tvorbě. Modifikace způsobu vzniku obrazu, kombinace s jinými médii, aranžování. Nejvlastnějším a principu fotografie nejbližším je ale zachycení jedinečného, často velmi prchavého okamžiku. Ze zkušenosti vím, že takový okamžik se neopakuje, i když fotíme tu samou věc, v tom samém osvětlení, ve stejné kompozici a stejným fotoaparátem, třeba jen za několik vteřin po 'té pravé' expozici. Takto vzniklé fotografie patří k nejpůsobivějším. Mám z nich pocit, jako bych byl tlumočníkem hlubokých tajemství."
MgA. Birgitt Fischer
* 1972, Offenburg, Germany
She lives and works in Prague, Czech Republic.
Study and artistic education
2014 Master´s degree Academy of Fine Arts Prague, Studio of intermedia, Prof. Milan Knížák
2012 Erasmus HFG Karlsruhe Germany, Prof. Michael Clegg, Armin Linke
2009 study with guest professor Florian Reiter, Art Group Gelitin, Austria
2008 -14 study at Academy of fine arts in Prague, Studio of intermedia, Prof. Milan Knížák
2007 International summer academy Salzburg, Austria, Painting
2005-07 School of perception, Harald Herrmann, Freiburg, Germany
2002-07 Art school Offenburg, Germany, part time
Job education + working time
1991-2007 Draftsman for architecture and engeneering
1997-1999 Graduation operations manager (part time)
1988-1991 Education and graduation architectural draftsman for architecture and engeneering
Awards, scholarships, symposia
2015 Gallery ArtSalon S Support, 12 Month free Atelier, Prague CZ
2014 German-polish seminar Photographie + Historie
Kopaniec PL and Dresden D
2014 Grant from Ministry of Education for action in public space
"Edward Lorenz pravil", with Marie Krajplová and Kateřina Samková
2013 Stipendium German-Czech Future Fond, 10 Month
2012 Erasmus HFG Karlsruhe, D, Prof. Michael Clegg, Armin Linke
2011 Studio Award Atelier Knížák, Academy of Fine Arts AVU, Prague
Jiří Genzer
do Portlandu, New Yorku, Atlanty, do Severního Walesu a do
České republiky. V říjnu 1992 přijel na kole z Amsterdamu do Prahy,
doby vždy našel nějaký důvod se vracet, a pak se oženil a konečně se v
Čechách usadil.
Murray Goodsett was born in Philadephia in 1949 and lived, worked and
showed in Portland, New York, Atlanta, North Wales and the Czech
Republic. In October 1992, he bicycled from Amsterdam to Prague, fell
in love with the city and stayed and worked for six months. He found
every reason to come back ever since, and then married and finally
settled in the Czech Republic.
--- MURRAY GOODSETT - O TVORBĚ ---
Vidíte velšské horské poníky v mlze? Nebo to nejčasnější světlo na
rybářské lodi daleko od Mysu Cod? Velkolepé prameny slunečního světla
a temná mračna nad pohořím Wind River Range ve Skalistých horách?
Svítání v Severních Kaskádách? Vidíte mne jet na kole nejstaršími
ulicemi New Yorku ve chvílích nejtemnějších a nejtišších? Nebo mne
vidíte ležet v knihách o dějinách Evropy, dějinách námořnictví, v
mapách všeho druhu, jak studuji geologii, počasí a navigaci, a hvězdy?
Ne? Všechno to tam je. A když začnu malovat, abych se o to s vámi
podělil, něco se stane. Chtěl bych, abyste cítili to teplo nebo ten chlad, slyšeli ty zvuky,
cítili ty vůně, ty rytmy, abyste viděli ty křivky těla, geometrii
přírody, tu prázdnotu či naopak vzrušení okamžiku. Záhadný a ladný
pohyb, nečekanou hru tvarů, trochu hrbolatosti, jakou má okraj listu,
a vrstvy objevujících se a mizejících tvarů. Takové vlastnosti tkají
látku mé tvorby.Rozvíjím tato pole akce a nehybnosti za pomoci těch nejplynulejších
prostředků - kombinace pastelu, inkoustu, tužky, silných a slabých
vrstev rychle schnoucí barvy, namíchané často přes nalepené kousky
starodávných papírů posbíraných po antikvariátech a pečlivě
poskládaných, jako bych vytvářel mapu času. Pracuji velmi blízko k
obrazu, abych vypracoval precizně detaily, a pak tam a zpět, na velkou
vzdálenost kvůli síle kompozice.Moje tvorba není přehlídka scholastičnosti nebo chytrosti, jsem to já,
jak držím tisíc záblesků své paměti a přestavivosti, stahuji je na
zem, vynalézám rytmy a vytvářím vztahy. V prvních hodinách jsou to má
zvědavost a veškerý můj um, které vedou mou práci, později energie
samotného díla vede mne. Z principu je každý kousek mého díla v pohybu
a proměňuje se vám před očima. Kdysi dítě hrající si v tajícím sněhu,
budující říčky a zcela zapomínající, že je zima a stmívá se, dnes
velké dítě kouzlící nové světy, otevřené a překvapivé. Vyhrajte si!
"Tato úžina mezi dvěma nesmírnými moři, minulost - budoucnost - dvě
nekonečna ... Thomas Moore, LALLA ROOKH, báseň v deseti částech, Část
2 (1817)
--- MURRAY GOODSETT - ARTIST STATEMENT ---
Welcome to my views of our world. Take a look at my work. Do you see
the Welsh mountain ponies in the mist? Or the earliest light on a
fishing boat far off Cape Cod? The majestic streams of sunlight and
the dark clouds over the Wind River Range? The first light in the
North Cascades? Do you see me bicycling along the oldest streets of
New York City at their darkest and quietest? Or see me pouring over
books on European and nautical history, or maps of all kinds, and
studying the geology, weather and navigation, and the stars? No? They
are all there. And when I come to paint and share them with you,
something happens.I would like you to feel the warmth or the cold, hear the sounds,
sense the smells, the rhythms, see the curves of the body, the
geometries of nature, the emptiness or the buzz and excitement of the
moment. Mysterious and graceful motion, the unexpected play of shapes,
a little raggedness like the edge of a leaf, layered textures holding
appearing and disappearing shapes. These qualities make up the fabric
of my work.I develop these fields of action and stillness using the most flowing
mediums - combinations of pastel, ink, pencil, thick and thin glazes
of quick drying paint, often mixed over pasted vintage scrap papers
gathered from the antikvariat and carefully assembled as if making a
map of time. I work very close to the piece to make the details
precise, and then back and forth, at a distance to assure myself that
the composition is strong.My work is no display of scholasticism or cleverness, it is me holding
up a thousand flashes of my memory and imagination, pulling them down
to earth, inventing rhythms and building relationships. The first
hours my curiousity and everything I know guides the work, then the
energy of the work guides me. By design every part is in movement,
transforming before your eyes. Once a kid playing in the melting snow,
making rivers, forgetting it was cold and getting dark, now a bigger
kid conjuring up new worlds, open and surprising. Enjoy the play!
"This narrow isthmus 'twixt two boundless seas, the past - the future
- two eternities....Thomas Moore, LALLA ROOKH, a poem in ten parts,
Part 2 (1817)
----------------------------------------
MgA. Igor Grimmich
* 1979 v Praze
Studia
2002-2008 Akademie výtvarných umění v Praze, malířská škola Michaela Rittsteina
Ocenění
2010 vítěz soutěže Europol's art competition v kategorii malby
2006 III místo na konfrontační přehlídce Arskontakt
Symposia 2009 IX sympozium současného moderního umění, Galerie F. Jeneweina, Kutná hora
Zastoupen ve sbírkách Galerie Felixe Jeneweina v Kutné hoře, Výstavní síň Chrudim, COLLETT Prague | Munich, Galerie Středočeského kraje (GASK)
Pure
Beauty
nar. 1984
Studia
AVU v Praze (prof. Sopko, prof. Kokolia)
O tvorbě
Pure Beauty je pseudonym, který má být vlastně úhrnně řečeným "manifestem". Nemá znamenat víc než odkázání k věcem (k obrazům, kresbám, ...) samotným, a životopisné reálie, profesní skalpy, erudované výklady uměleckého gesta, informace o kontextu, všechno smlčet, ponechat stranou jako nadbytečné informace vlastně odvádějící pozornost od podstatného, neboť ty mohou být užitečné možná k naplnění ambice stát se umělcem v institucionálním slova smyslu, ve smyslu úspěchu ve výtvarném provozu a následného psaní dějin umění, ale samotné umění je pro Pure Beauty jen otázka po čistotě a pravdivosti, může-li být jaká, v tom posledním, ve věcech. V ryzosti, přímosti by snad mohlo být cosi jako krása. Ovšem nemá zde jít o povýšené mentorování, jen o sled pokusů, o ptaní se po tady a teď, s povědomím o obdivuhodné železné kontinuitě minulého umění.
Zcela důvěřuje tradičnímu malířskému tématu - člověk a prostor, vše je pak jen otázkou senzibility umělce. Cosi jako pokrok nebo vývoj v umění netřeba vymýšlet, důležitá je otevřenost a autenticita - čímž si samozřejmě nikdo nemůže být jistý - sebereflexe je obtížná věc.
Malbě ve věku nepřeberných možností nejrůznějších médií důvěřuje pro její přímost - ukazuje nejjemnější záchvěvy mysli, i těla - všechny přednosti, ale především i nedostatky autora. Také vzniká z ničeho, z prázdnoty, kdežto nová média usilují o výslednou vizi za využití mechanického či umělého obrazu - reprodukce. Dokonalost reprodukčních médií mu v tvorbě spíše překáží - proto malba.
MUDr. Petr Helbich, CSc.
* 1929, Praha
lékař, fotograf
Působil jako asistent Josefa Sudka a Rudolfa Jandy.
Člen skupiny Český dřevák (spolu s Karlem Kuklíkem, Janem Reichem, Jaroslavem Benešem a Bohumírem Prokůpkem)
V jeho tvorbě se často vyskytují náměty lesa (cyklus Les), domy před demolicí (cykly Frenštátská a Chotěbořská demolice) a městská zákoutí (cykly Dům na nábřeží, Žofín, Výkladní skříně). Charakteristickými rysy jeho fotografií jsou syrovost a vizuální přímočarost. Vyhledává nevzhledná místa, jimž propůjčuje magickou přitažlivost. Kompozice jsou nenásilné a přirozené, avšak o to působivější.
Zastoupení ve sbírkách
Ateliér Josefa Sudka, Praha, Soukromé sbírky v ČR i zahraničí
Bohumír Bob Hochman
nar. 1958 v Jičíně
Je absolventem Střední umělecko-průmyslové školy pro výtvarné zpracování kovů a drahých kamenů v Turnově, r. 1978 u akad. sochařky Aleny Zeťové, obor umělecký kovář. Od r. 1979 žije v Praze a působí jako nezávislý výtvarník. Zabývá se kaligrafií, experimentální malbou, body paintingem, ilustrací, tvorbou šperků, plastik a asambláží, píše básně. Soukromě studoval dějiny filozofie a kaligrafii u zenového mistra, guru Jindřicha Mrázka.
Jeho tvorba byla prezentována na mnoha výstavách, módních přehlídkách apod. (Praha, Berlín, Mnichov, Vídeň, Varšava, Vilnius, Piotrków Trybunalski, Wisla ...). Je zastoupena v soukromých sbírkách po celém světě.
Součástí některých jeho výstav a jiných projektů je jeho poezie, body art a improvizace v různých rovinách hudby a zpěvu.
Ilustroval mj. Kytici K.J. Erbena a povídku Donna Maria L. Klímy.
Zúčastnil se rovněž výtvarných sympózií, např. Salonu 2000 (Výstaviště Praha - Holešovice, 2007), sympozia "ENT UND HERENT" (St. Aegyd am Neuwalde, Rakousko, 2008), ARTevent sympozium (Wolkersdorf, Rakousko, 2009), Miedzynarodowy plener malarski (Polsko 2011, 2012, 2013, 2014).
Je členem občanského sdružení Múzy dětem. Spolupracuje s ateliérem Fotorenesance a projektem Šance. Podílel se na projektu ART-KOLEGIUM Praha rozsochatá.
Výstavy, body paintingové akce, ilustrace aj. byly otištěny v časopisech Obsession, Dotek, Phoenix, Regena, Regenerace, Reflex, Ty a já, Mladý svět, Ring, Piknik, Fontána, Kleopatra, Photo art, Prestige, Nové bydlení, Můžeš, Pilot aj.
MgA. Jakub Honetschläger
studium / study
- 2004-2010, AVU, Praha, ateliér Grafika 2 / Academy of Fine Arts, studio Grafika 2, prof. Vladimír Kokolia
- 2007-2008, semestrální stáž /residency: Facultat de Belles Arts, Universitat de Barcelona
ocenění/ awards
- 2015 - jmenování členem SČUG Hollar / appointing a member of SČUG Hollar
- 2011 - čestné uznání / honorable mention: Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka, Prague, Czech Republic
- 2010 - Premio de Taller de artes gráficas II, Facultad de Bellas Artes
- 2008 - Hlavní cena kategorie C/A / Main award in C/A category: Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka, Prague, Czech Republic
MgA. Ladislav Hovorka
nar. 1949
Vzdělání
FAMU Praha
Popis dosavadní umělecké činnosti
L.H. po ukončení FAMU (absolventským filmem Příběh kolonády o tvorbě fresky Josefa Vyleťala na mariánsko-lázeňské kolonádě) pracoval jako kameraman v České televizi, také psal scénáře a režíroval dokumentární filmy v Krátkém filmu Praha. Poté se více věnoval výtvarné fotografii, nejdříve na volné noze, později v reklamní agentuře Merkur (ve funkci samostatný fotograf-výtvarník). Grafika ho uchvátila natolik, že se stala jeho hlavním pracovním nástrojem (např. dlouholetá práce na merkantilní grafice a knihách pro Vydavatelství VŠCHT Praha), jeho fotografie se více uchylovala k autorským, nekomerčním projektům. Založil výtvarnou skupinu UNFOCUSED, zaměřenou na propagaci použití neostrosti pro výtvarné účely. V současnosti učí na soukromé škole oboru Grafický design počítačovou grafiku a fotografii, dál samostatně (i se skupinou) vystavuje autorské fotografie.
Členství ve skupinách
president UNFOCUSED, z.s.
Něco o smyslu své tvorby
Ladislav Hovorka vynalezl a používá vlastní vizuální systém pro snímání aktů, zcela "unfocused", následně pak založil skupinu UNFOCUSED, sdružující umělce, zatím fotografy a malíře, s podobným přístupem k interpretaci reality.
Jako "klasický fotograf" - jak o sobě sám říká - obvykle snímá i komplikované snímky v jednom kroku, bez dalších úprav ve fotokomoře, laboratoři nebo počítači. Svoje fotografie většinou prezentuje v cyklech, což je následek jeho studia kamery na FAMU.
Jeho tématický okruh se nedá definovat jako "ruce a akty", i když jsou to nejčastější motivy jeho poetických fotografií. Často hledá obrazové motivy, které jsou bez pomoci fotografické kamery neviditelné.
Skupina UNFOCUSED se zaměřuje na propagaci výtvarných postupů, využívajících obrazovou (optickou, nebo pohybovou) neostrost.
René Hrala
* 1954
Vzdělání
Polygrafická škola, obor reprodukční grafik
Střední odborná škola výtvarná v Praze
Ocenění
ZOOFOTO Lipsko - 1. cena
Soutěž Zoo Praha - 3. cena
Obvodní soutěž Prahy 5 - 4x 1. cena, 1x 2. cena
Zastoupení ve sbírkách
České centrum New York, Muzeum Kolín
Popis dosavadní umělecké činnosti
Činnost je zaměřená na metafyzickou uměleckou tvorbu. "Dříve" jsem nejraději fotografoval reportáže s tématikou zvířat, dětí nebo lidí na okraji společnosti, krajiny a zátiší v proměnách - metamorfózách - zahrnující mé světy. Vývoj ale nejde lineárně a "dnes" se širším, hlubším a jasnějším způsobem vnímání skutečnosti tyto světy doplňuji, případně rozšiřuji o další, a neupřednostňuji žádný námět. Pouze receptivně naslouchám tomu, co právě zvučí, aktuálně se vynoří a ztvárňuji to, což mě baví nejvíc.Něco o smyslu své tvorby
Jsem tady, abych se podělil o svůj um s ostatními a nepodléhal slepě autoritám. V tvorbě vidím smysl života. Ne pasívně čekat - "mouchy snězte si mě, ale vychytání všech much". Fotografování je pro mě tím, co prožívám, a život, to je vědomí. Nic není v oddělenosti mimo prostor vědomí. Je to určitá forma vyjádření, jako při každé tvorbě, kdy jsem inspirován každým námětem, ve kterém cítím rezonanci neprojevené potenciální moci vědomí v podobě aktuálního vyjádření skrze věčnou aktivitu vědomí - sebereflektivní uvědomování. Tvoření je aktualizace možného a aktuálního bytí současně vlivem vzájemného napětí mezi těmito základními dimenzemi jediného vědomí. Vidím každý tvar procítěně ve vztahu k ostatním a současně i k celku. Podílím se na prožívání vědomí celým prostorem duše. Já jsem toto vědomí a oživuji tímto světlem fotografické obrazy k věčné pravdě. Pak vše, co je, je dobré a v harmonii, a nemusí to být zrovna pouze fotografování. Hranice existují, ale v pojetí, že mě se vším spojují. Věci a bytosti zřím z nitra, kdy duše k duši promlouvá. Lidé pak říkají o mých fotografiích, že se jim líbí, že mají šťávu, jsou živé a jiní, že jsou třeba rozmazané, umělé nebo nepěkné. Líbivost a nelíbivost, prodejnost a neprodejnost pro mě nejsou hlediskem kvalit. Jsou to jen polarity mysli zahrnuté v jednom poli vědomí. Nenapodobuji slepě autority, ale vědomí samo je pro mě autoritou. Pokud vyciťuji, neexistuje žádná abstrakce, ale realita života, kterou stále přítomně zvučí všechny atomy živou řečí vědomí. Abstrakce je jen koncept z hlavy.
MgA. Zuzana Hřivňacká Vágnerová
nar. 1984
Vzdělání:
1999-2003 - Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti
(ateliér
malby)
2003-2009
- VUT Fakulta výtvarných umění v Brně (ateliér malba I.)
2013-2016
- Univerzita Karlova - FTVS (trenérská škola)
Stáže: 2005 - AVU v Praze (ateliér malby Jiřího
Sopka)
2006
- Jan Matejko Academy of Fine Arts
Krakov
2008
- Universidad de Castilla La Mancha,
Facultad de Bellas Artes Španělsko - Cuenca
MgA. David Hřivňacký
nar. 1979
Vzdělání
1993 - 1998 Moravské gymnázium v Brně obor ekonomicko - manažerský
1998 - 1999 VUT v Brně, Fakulta technologická, Zlín
1999 - 2000 Střední uměleckoprůmyslová škola Uherské Hradiště, ateliér: Užitá malba, vedoucí: akad. mal. Miroslav Malina
2003 - 2009 AVU v Praze, ateliér Grafika II, vedoucí prof. Vladimír Kokolia
2006 stáž na VŠUP Praha, ateliér: Tvorba písma a typografie
2007 stáž na Academia de Arte din Bucuresti, Rumunsko, ateliér Grafika
2008 stáž v ateliéru Magdaleny Jetelové, Šalounova vila, Praha
2009 Pedagogické minimum na VŠUP Praha, učitelství VV pro střední a zákl. školy
Ocenění
2006 - Grafika roku, Clam - Gallasův palác, Praha (nominace na cenu za hlubotisk)
2009 - Grafika roku, Clam - Gallasův palác, Praha (uděleno čestné uznání za tisk z hloubky)
Reference
R. Janás, Hospodářské noviny, 2006-04-08, Artkontakt: Startovní čára umělců
Ateliér č. 24, 2007-12-06, AVU 18
Výzkumný ústav pedagogický (metodický portál) https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/2790/RUZNE-PRISTUPY-K-TVARU-A-PROSTORU.html/
Tomáš Pospiszyl, Street Art Praha, alternativní název
Stickers & Stencils v Praze, Arbor vitae, 2007, 1. vyd., ISBN:
978-80-86300-99-3
MgA. Martina Chloupa
Vzdělání
AVU v Praze
Institut výtvarné výchovy při UJEP v Ústí nad Labem
Ocenění
Finalistka ceny Národní galerie v Praze a skupiny ČEZ pro mladé umělce 2009
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie v Praze
Soukromé sbírky v ČR a zahraničí
MgA. Jitka Chrištofová
* 1977 Praha
Studia
1998-2005 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Grafika II. Vladimíra Kokolii
1992-1996 Střední průmyslová škola keramická v Bechyni, obor výtvarné zpracování keramiky a porcelánu
Ocenění
2008 - Grafika roku 2007, nominace v kategorii hlubotisk
2007 - čestné uznání na 5. mezinárodním trienále grafiky Praha 2007
2006 - Grafika roku 2005, čestné uznání v kategorii hlubotisk
2005 - 1. místo v soutěži Perspektivy pro grafiky do 30 let
2001 - Grafika roku 2000, cena starosty Městské části Praha 1
Zastoupení ve sbírkách
Horácká galerie v Novém Městě na Moravě
Oblastní galerie Liberec
Galerie
výtvarného umění v Havlíčkově Brodě
Jan Janoušek
nar. 1967 Valašské Meziříčí, žije v Praze
Vzdělání1986 Hotelová škola Ostrava - Šilheřovice
1987 vojenská služba
1995 Pražská fotografická škola
Mentoři: Ján Šmok, Josef Krús, Jiří Škoch
MgA. Jan Jirovec
nar. 1976 v Praze
Studia:
1990-94 - Střední uměleckoprůmyslová škola v Bechyni
1994-96 - Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
ateliér keramiky a porcelánu Václava Šeráka
1996-03 - Akademie výtvarných umění v Praze
96-99 Malířská škola Vladimíra Skrepla
99-00 Vizuální komunikace Jiřího Davida
01-02 Sochařská škola Jana Hendrycha
02-03 Škola nových médií Veroniky Bromové
Členství ve skupinách:
2004-2009 - "AKIS" Asociace pro kulturu a informační společnost.
2006-2010 - "Internetová generace"
od 2012 - "Reprezentace"
O tvorbě
Jan Jírovec je umělec rozkročený na širokém poli výrazových prostředků. Sochařství, malba, objekt, instalace se v jeho tvorbě prolínají a výsledky se nezřídka vymykají možnostem jednoznačné kategorizace či definice. Jeho tvorba je programově eklektická, proměnlivá a nekonzistentní. Jírovcovo portfolio tvoří množství paralelních linií, které kontinuálně vyvíjí a rozšiřuje. Těžištěm jeho tvorby jsou převážně tradiční výrazové prostředky, ale mnohé jeho práce mají i intermediální rozměr.
Z formálního hlediska
JJ svou prací testuje narativní potenciál tradičního uměleckého artefaktu ve
smyslu exkluzivního uměleckořemeslného artefaktu a z hlediska obsahového jeho
šanci obstát na poli spektakulární zábavy soudobé kultury, které dominují
korporátní instituce.
Jan Kameníček
nar. 1955 v Praze
spisovatel, malíř, hudebník
Vzdělání
SPŠ stavební (plakátová tvorba)
Konzervatoř v Praze (obor violoncello)
Soukromě u Vladimíra Komárka
Jeho charakteristickými styly jsou intuitivní kresba tuší vycházející z kaligrafie a abstrakce.
O své tvorbě říká: "Maluji to, co sám nemohu ve skutečnosti vidět."
Odkazy
Richard Kliment
(* 1972 v Havlíčkově Brodě)
malíř, kurátor, fotograf
V letech 1990 - 1994 studium na Katedře estetiky Filosofické fakulty Karlovy university v Praze (zkoušky a semináře např. Dušan Prokop, Vladimír Czumalo, Milan Machovec, Vladimír Borecký, Eva Syřišťová, Stanislav Komárek, Miroslav Šebek). Výzkumný projekt "Estetický proces a změněné stavy vědomí".
Po odchodu ze školy koncerty s crossover skupinou Madrose (CD "Za řekou", Popron, 2000), příležitostná zaměstnání (Libri Prohibiti, ZOO Praha, Kosmas, Katedrála sv. Víta), publicistická činnost (studie o graffiti pro časopis Think, článek pro surrealistickou revue Analogon, text o fotografu Jaroslavu Rösslerovi v časopise ARTikl, brožura o malíři Františku Kupkovi, texty do katalogů, roku 2014 udělena cena "Média na pomoc památkám" nadace Pro Bohemia a Syndikátu novinářů ČR).
V letech 2000 - 2008 kurátor a spolumajitel galerie (Atelier K+K, galerie Krásova 27). Realizováno cca 60 výstav. Dobrovolnická spolupráce na realizaci výstavy Erika Olofsena v Meet Faktory, spolupráce na realizaci projektů sochaře Jaroslava Urbánka. Od roku 2002 kurátor výstavních a publikačních aktivit agentury Culturecrioss (realizováno cca 25 výstav).
Od roku 1998 se věnuje malbě. Od té doby účast na cca 150 autorských a skupinových výstavách (např. galerie Atrium, Žižkovská televizní věž, galerie U Zlatého kohouta, Městská galerie v Jelení Hoře - Polsko, Městské divadlo v Mariánských lázních, kulturní dům Neratovice, hrad Lipnice nad Sázavou, Bio Oko, Štáflova chalupa a galerie Vinum Missae v Havlíčkově Brodě, galerie Sdružení výtvarníků ČR, Knihovna Psychologického ústavu Akademie věd).
Rozsáhlejší výstavní projekty obsahují silnou konceptuální složku, která se projevuje důkladnou faktografickou přípravou a textovým doprovodem (zpracovávaná témata: symbolická výzdoba Svatováclavské kaple, Karel Hynek Mácha, Tibetská kniha mrtvých, Zelená Tara, Samizdat).
Projekty s převažující konceptuální složkou pracují s metodou koláže (noviny, samizdaty, fotografie), nebo simulací muzejní expozice (zkameněliny, drobné artefakty).
Volná tvorba, nezávislá na výstavním konceptu, směřuje k přirozenému podání barev a symbolickému využití nejen přírodní škály, ale také k odstínům vlastním pop kultuře.
Od roku 2010 soukromé kursy analogové fotografie a práce v temné komoře u Miroslava Pokorného. Účast na výstavách ateliéru klasické fotografie Fotorenesance Karla Koutského. Výstavy v rámci Svazu českých fotografů (ambit kláštera u Panny Marie Sněžné v Praze, klášter Plasy, Waldesovo muzeum), Prague Photo, Praha fotografická. S Klubem fotografů amatérů v Žižkově výstavy v galerii Všeobecné zdravotní pojišťovny, Paláci Akropolis, čestné uznání na fotopřehlídce v Semilech).
Významným námětem fotografií je Katedrála sv. Víta v Praze, focená analogovou technikou, a digitálně zpracované detaily drahokamové výzdoby Svatováclavské kaple (realizováno na několika výstavách).
Katalogy výstav: VI. Salon Sdružení výtvarníků ČR, 80. sezona KFAŽ, Po stopách K. H. Máchy, Surrealismus ve fotografii (Lanškroun), Současný Žižkov (SČF), Současné Vršovice (SČF), Věci kolem nás (SČF), XV. Praha fotografická, Polsko - Český plenér na Stogu Izerskim, 12. aukce nadace Charty 77/Konto Bariéry.
Výtvarné realizace: Plakáty (přehlídka filmů Antonína Kachlíka v Bio Oko), knižní obálky (sborník konference "Hašek a Švejk", sborníky "Epigram"), ilustrace básnické sbírky "Noci se vrací" Jitky Bařinové.
Biografie: článek "Abstraktní Kliment?" (časopis Mladý svět), autorský profil (časopis Víkend Hospodářských novin), Atelier K+K (web Econect), Krásova 37 (časopis Ateliér), biografické heslo na webu Sdružení výtvarníků ČR a v systému abART.
prof. Milan Knížák, Dr.A.
nar. 1940
všestranný výtvarný umělec, hudebník, pedagog, performer
Vzdělání
1957-1958 Vysoká škola pedagogická v Praze (studium nedokončil)
1958-1959 Přípravka na AVU při Střední výtvarné škole v Praze 10 (studium nedokončil)
1963-1964 Akademie výtvarných umění v Praze (studium nedokončil)
1976-1977 Matematicko-fyzikální fakulta UK v Praze (studium nedokončil)
1997-1998 Doktorské studium, AVU v Praze
Členství ve skupinách
Fluxus, Aktuální umění (Aktual)
Ocenění
Vyznamenání udělené prezidentem republiky za zásluhy o stát v oblasti kultury a umění I. stupně, 2010
Vynikající výrobek roku 2006, Design centrum ČR
Cena Nadace Universitas Masarykiana, Masarykova univerzita, Brno, 2006
Cena roku za celoživotní uměleckou činnost, "ARTeon", Poznaň, Polsko, 2002
Medaile Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 1. stupně za pedagogickou činnost, Praha, 1997
Grand Prix na V. mezinárodním trienále kresby, Wroclav, Polsko, 1992
Cena Jiřího Koláře v roce, Praha, 1977
Zastoupení v důležitých sbírkách
Památník národního písemnictví, Strahov, Praha, Česká republika
Archiv Sohm, Stadtgalerie Stutgart, Německo
Museum Sprengel, Hannover, Německo
Silverman's collection, Michigan, USA
Jeanne Brown's collection, Mass., USA
Museo Vostell, Malpartida de Cáceres, Španělsko
Neuberger Museum, N.Y., USA
Sammlung Feelisch, Remscheid, Německo
Sammlung Ruepp, Remscheid, Německo
Fluxeum, Wiesbaden, Německo
Kunstmuseum Bochum, Bochum, Německo
Graphothek Bremen, Německo
Kunsthalle Hamburg, Německo
Museum am Ostwall, Dortmund, Německo
Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg, Německo
Museum für angewandte Kunst, Wien, Rakousko
Galerie B. Rejta, Louny, CR
Museum Checkpoint Charlie, Berlin, Německo
Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha
Moravská galerie, Brno
Stálá expozice v Plzeňském muzeu - jih, zámek Blovice
Museum Narodowe, Warszawa, Polsko
Sammlung Ludwig, Aachen, Německo
Tate gallery, Velká Británie
Národní galerie, Praha, Česká republika
Moderna galerija, Ljubljana, Slovinsko
Mudima Foundation, Milano, Itálie
Stadtgalerie Stuttgart, Německo
MoMA, The Museum of Modern Art, New York, USA
Museet for Samtidskunst/Museum of Contemporary Art, Roskilde, Dánsko
Gesellschaft der Freunde der Neuen Galerie, Graz, Rakousko
Museum umění Olomouc, CR
Trevi Flash Art Museum (Perugia), Itálie
Whitney Museum of American Art, New York, USA
Museum Huelsmann, Bielefeld, Německo
Muzeum Sztuki w Lodzi, Polsko
Poznámka
Milan Knížák je jednou z nejvýraznějších postav
českého výtvarného umění. Celý život bojuje proti konformitě, což se odrazilo
mj. v jeho antikomunistických postojích. Jeho tvorba je záměrně
konfrontační, a málokdy nechává diváka chladným. Často relativizuje a záměrně
degraduje, čímž způsobuje jakousi cynicko - bolestnou katarzi. Nutí zaujmout
stanoviska a stimuluje k vlastnímu tvořivému myšlení.
Robert Kolář
*1972
Absolvent Střední průmyslové školy strojní v Praze1990.
Člen Sdružení výtvarníků ČR.
Malovat začal v roce 1994 po narození dcery. Námětem byly zpočátku krajinomalby, později začal pracovat s abstraktní tématikou, které se věnuje dodnes. Tvoří především olejem, protože ho baví práce s hmotou barvy.
MgA. Vladan Kolář, Ph.D.
*1978
Absolvent AVU roku 2007 v Intermediálním ateliéru prof. Milana Knížáka a doktorského studia tamtéž.
Věnuje se především malbě a objektové tvorbě.
O své tvorbě říká: V malbě se pohybuji od realisticky pojatých klasických témat krajiny, zátiší, portrétu a figury k jejich stylizacím. V rámci objektové tvorby používám především materiály železo, dřevo a ready-made prvky. Tématicky se v objektech zabývám experimentálními hudebními nástroji, zbraněmi a technikou.
Jeho krédem je: A nihilo nihil
Umění má být: K větší slávě boží
Cílem jeho tvorby je:
Konečné vysvobození
Václav Kořínek
nar. 1967
Vzdělání
- středoškolské - Hutnický institut v Kladně, obor silnoproudá elektrotechnika, maturita v r.1986
- 3 roky soukromé studium kresby a malby v Kladně (Jitka a Květa Válovy) a v Praze
- 1996 výcvik krizové intervence v RIAPS Praha
Zaměstnání a praxe
v letech 1988 - 1997
- různé profese v oblasti elektrotechnických a technických oborů, v divadelních a hudebních klubech (elektrotechnik, energetik, osvětlovač, produkční), moderátor na radiích Delta Mladá Boleslav a Bonton Praha
- vedoucí relaxačního studia a pracovník krizové intervence na Lince důvěry a v centru psychoterapie v Mladé Boleslavi
od roku 1998 - 2000 :
- podnikání v oblasti pořádání kulturních programů
- muzikoterapie v rámci lektorské a poradenské činnosti v různých typech škol, ústavech a centrech pro mentálně a tělesně postižené
- divadlo Lyra Pragensis Praha - herec a autor hudebních představení (režie, scénář a hudba)
od roku 2000:
- svobodné povolání - hudebník (skladatel, zpěvák, hráč na různé etnické nástroje)
- interaktivní program "Doktor Rytmus" - hudební workshopy a semináře pro děti i dospělé, pravidelně realizované pro Universitu 3. věku a Akma klub v Mladé Boleslavi, "Hudební dílna" - výroba bubnů a jiných dřevěných rytmických nástrojů, koncerty a výstavy
- spoluautor prezentačních a dokumentárních materiálů dobrovolnických programů (kamera, hudba, režie)
- Pobyt v USA v Arizoně a v Kalifornii - dokumentaristická práce v rámci programu Dobrovolníci v nemocnici v ČR
- výtvarná činnost, design, hudební dramaturgie DAMU
Účast na projektech
Projekt volnočasových aktivit jako prevence kriminality pro mládež - Linka důvěry a centrum psychoterapie Ml. Boleslav
Účast v projektu "Interaktivní prázdniny" pro Kliniku dětské onkologie FN Motol v Praze (realizátor agentura AIK Press a Klub Interaktivního Domu,o.p.s.)
Účast v projektu "Indiánské prázdniny" ve FN Motol v Praze (realizátor agentura AIK Press a Klub Interaktivního Domu, o.p.s.) - hudba, videodokument Kruh života
Celostátní festival tvořivé činnosti ÚSP - tvorba a realizace hudebně tanečního programu pro skupinu mentálně postižených klientů Centra pro zdravotně postižené při ÚSP v Ml. Boleslavi
Další aktivity
textařská práce - Crazy Love, Svět se zbláznil - CD Lenka Filipová, české texty k titulním skladbám dětských kreslených filmů USA (Princezna ze zámku, Wendy a Casper), texty ke všem vlastním skladbám aj.
moderátor mezinárodního festivalu Colours of Ostrava v letech 2001 - 2003
účast ve výběrové mezinárodní skladatelské soutěži o skladbu pro Glasserne Manufaktur koncernu Volkswagen v Drážďanech v roce 2003 - 2004
hudební dramaturgie na dokumentárním filmu Legenda o ptačím vejci (režie Zdeněk N. Bričkovský)
Hudební dramaturgie,text k mluvenému slovu k filmu Raduga Z.Bričkovského
Vzdělávací a volnočasové aktivity pro firmy, kongresy, školení: Microsoft, Coca cola, Tesco, Oriflame, Oreacle, Škoda a.s. aj.
Několikaměsíční pobyt na Srí Lance , spolupráce na projektu otevření relaxačního a jogínského centra v Kandy.
Vlastní hudební tvorba (CD)
1999 - Ovela Entabeni (Pavel Kotzian a Václav Kořínek) - ethno world music
2001 - Unkulunkulu (Radek Michalko a Václav Kořínek)
2002 - Ladakh 567 (Pavel Fajt a Václav Kořínek)
2006 - Příběhy z vodní říše
V rytmu bubnů - průvodce přirozenými rytmy
Poklad
2012 Lewlk SIGIDI
Skladba z mezinárodní skladatelské soutěže pro Glasserne manufaktur v Drážďanech "Duhová brána"
MgA. Šárka Basjuk Koudelová
nar. / born 1987
Vzdělání / Studies
2014 - 2016 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Malba 2 doc. Vladimíra Skrepla / Academy of Fine Arts in Prague, Painting studio led by doc. Vladimír Skrepl
2015 Akademie výtvarných umění ve Vídni / Akademie der bildenden Künste Wien, Ateliér abstraktní malby / Abstract Painting studio, Univ.-Prof. Mag. Erwin Bohatsch
2012 - 2014 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Kresba Jiřího Petrboka / Academy of Fine Arts in Prague, Drawing studio led by Jiri Petrbok
2010 - 2012 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér Grafika 2 Vladimíra Kokolii / Academy of Fine arts in Prague, Graphic studio led by prof. Vladimír Kokolia
6/2009 - 12/2009 studijní a pracovní jazykový pobyt ve Španělsku / study and work tour in Spain
2007 - 1/2009 Vyšší odborná škola grafická v Praze, ateliér Knižní grafika Milana Erazima / Tertiary graphic school in Prague, Book graphics studio led by Milan Erazim
2003 - 2009 Střední škola umění a designu v Brně, ateliér Vědecká kresba a ilustrace Pavla Dvorského / High school of Arts and Design in Brno, studio of Illustration and scientific illustration led by Pavel Dvorský
1999 - 2003 Gymnázium Tišnov / Grammar school in Tišnov
1998 - 1999 Gymnázium Trhové Sviny / Grammar school in trhové Sviny
Sympozia, rezidence / Symposiums, residences
2016 Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov, 1
month residency
2015 Smalt Art Symposium, Ostrava
Karel Koutský
* 1965 v Praze
fotograf, nakladatel
Vzdělání
Střední polygrafická škola. Pracoval původně jako tiskař, fotografuje od roku 1977. Je ovlivněn především tvorbou Josefa Sudka, Jana Svobody a Zdenko Feyfara.
Zastoupení ve sbírkách
Soukromé sbírky v ČR, Maďarsku,
USA
Lenka Kozlíková
* 1985
Lenka Kozlíková náleží k nečetným umělcům, jejichž tvorbu bychom mohli označit za vnitřně pravdivou, protože její obrazy vznikají na základě hluboké životní zkušenosti. Abstrahuje od běžných forem živého i neživého a směřuje k symbolickým, univerzálním vyjádřením. Její díla jsou obvykle syntézou abstrakce a figury. Umírněná barevná škála podporuje tichá, ale o to výraznější mimosmyslová sdělení.
Jako ilustrátorka spolupracuje s prozaikem a básníkem Miloněm Čepelkou.
Marek Krejčík
nar. 1976
Vzdělání
Samostudium výtvarných technik a teorie umění
Popis dosavadní umělecké činnosti
Zaměření především na volnou tvorbu v oblasti kresby, malby, objektu s přesahem do literatury jako součástí výstav.
Výstavy
Samostatné a společné výstavy od roku 2002 - kavárny a prostory regionálních kulturních institucí např. Městská knihovna Nymburk, Hálkovo divadlo Nymburk, výtvarné přehlídky pod širým nebem, Gea Family and Friends Bochum 2014, 2012
Něco o smyslu své tvorby
"Umění obecně vidím jako neomezený, svobodný
prostor mezi vědami a náboženstvími s možností do něj přispívat, nebo se nezajímat.
Malování pro mě není relax a únik z reálného světa, naopak vyčerpávající
pokus o přesnější vhled do něj. K tomu používám i slovo a text
v různých podobách. Koncept využívám jen k vytyčení mantinelů, pro
neschopnost výběru prostředků z mnoha nabízejících se možností. Výtvarnými
a literárními komentáři se snažím proklamovat fragmenty zázračnosti (všednosti)
života. Spouštěčem k tvorbě je zpravidla vizuální vjem naředěný ostatními
smyslovými podměty. Krajina s nedosažitelným horizontem, její prvky (barva,
tvar, atmosféra, světlo), lidské vnímání ovlivněné emocemi, kulturními nánosy -
rozpor a provázanost věcného a emotivního, jsou předměty mého zájmu a
výtvarných prací."
doc. Ing.
Milan Křenek, CSc.
* 1946 v Praze
malíř, inženýr elektrotechniky, docent oboru pedagogika, průvodce, cvičitel zdravotní tělesné výchovy, turista a cyklista
Výtvarné vzdělání
- Kurzy kreslení (prof. Hana, prof. Nedvěd) 1971-1976
- SOŠ výtvarná, Hollarovo nám. Praha 1974-1977
- Vědecká příprava Pedagogická fakulta UK 1981-1986
- Výtvarná výchova, rozšiřující studium, Pedagogická fakulta UK 1986-1990
- Habilitační řízení v oboru pedagogika, Pedagogická fakulta UK 1992
O autorovi
Zpočátku maluje impresionisticky, pak následuje poměrně dlouhé období, kdy byl ovlivněn expresionismem a částečně též fauvismem a kubismem. Nakonec se dostává ke stylizované krajinomalbě a tvorbě figurálních kompozic.
V těchto pracích autor usiluje o vytváření promyšlené kompozice a preferuje používání modré barvy. Přibližně od roku 2000 tvoří souběžně s figurací též abstraktní obrazy, a to dvou typů: konturované a nekonturované. Zkušenosti získané v abstraktní malbě přenáší do figurace a naopak. Souběh figurativní malby a abstrakce, jež je typický pro přibližně posledních deset let autorovy tvorby, je nosným faktorem dalšího autorova vývoje.
K autorovým oblíbeným vzorům patří Hieronymus Bosch, Pieter Breughel, El Greco, Pablo Picasso (ne poslední období), Joan Miro (třicátá léta 20. století), Ferdinand Léger, Egon Schiele, Henri Rousseau (pralesy), Leonardo Cremonini. Z našich autorů Mikoláš Medek, František Gross, František Ronovský, Josef Jíra a Jaroslav Dvořák (figurativní tvorba).
Autor vidí svou úlohu v osobitém rozvíjení výdobytků tzv. klasické moderny.
Zastoupení ve sbírkách
Soukromá sbírka v Německu
Radek Kubina
nar. 1963
sochař, malíř
Vzdělání: akademický kurs Karla Peřiny
MgA. Marie Ladrová
*1981
Absolventka AVU v roce 2012 v ateliéru intermediální tvorby Milana
Knížáka.
Věnuje se akvarelu, objektu, kresbě.
O své tvorbě říká: "Akvarel je pro mě pohyb mezi protiklady. Živočišnost, podobná sexu, tekutina se rozlévá a dává vzniknout něčemu, co chci a i tomu ostatnímu, co do té doby bylo skryto. Mám možnost objevovat a zkoumat skvrny, posvítit si na ně a buď je nechat žít vlastním životem, nebo určit směr jejich vznikání. Skvrny. Někdy jim fénem zkrátím dobu vzniku, zamrazím je. Tělo hraje velkou roli. Papír mám raději větší než moje tělo. Občas si do toho moře barvy lehnu a znehybním, počkám, až kůže pigment vysuší. Otisk zaznamená a tu a tam zateče. Zvířata, krajiny, houby ... mlčí. Maluju je, tak jak jsou, jak mluví ke mně. Krajiny vždy v krajině, místo které voní, s větrem i zimou. Vždy si pak vzpomenu dopodrobna, taková tělesná fotografie."
Markéta Lamoš Žitňanská
* 1980 v Kroměříži
Žije a tvoří v Praze.
Studium
VŠVU Bratislava, volné umenie - maľba
SUPŠ Uherské Hradiště, obor malba
Výstavy
samostatné i společné v Čechách i na Slovensku
Zastoupena v soukromých sbírkách.
O své tvorbě říká:
"Můj život...je tvorbou.
Niternost, obsese a význam v symbolice, v okamžiku zastavení. To vše je vsazeno do prostorů a barevných tónů v dimenzi vidění a kočičího vnímání.
Těžiště obrazů a děje v nich pramení z vlastní topografie životního
časoprostoru a vztahů. Malby vycházejí z konkrétního podnětu s důrazem na
barvu, kterou reflektuji z vícero úhlů. Reálné podněty tak abstraktně barevně
modifikuji za pomoci geometrie. Analyzuji a směřuji tak k čistotě výrazu i
formy."
MgA. Matěj Lipavský
nar. 12. 5. 1985, Praha
Studia
AVU Praha
2004 - 2007 atelier Malba I Prof. J. Sopka
2008 atelier Socha II Prof. J. Zeithammla
2009 - 2010 atelier Malba I Prof. J. Sopka
absolvoval 2010, atelier Malba Prof. J. Sopka
Realizace
Mozaika v Periferie
cafe, Braník
Barevné řešení interieru kavárny na ČVUT v Praze
Výtvarná část komixové novely CHYBA (spolu s Pure Beauty)
Účast na sympoziu
2008 - Petites cités de caractère de Bretagne
2006 - 7th International Symposium of Art Academies at Klenová
akad. mal. Josef Mokráček
* 1938 v Kolíně
Vzdělání
Vyučen litografem v OTK Kolín a tiskárně Svoboda Praha - Smichov.
Střední umělecká škola Praha - Vinohrady.
VŠUP Praha, atelier Antonín Strnadel 1960 -1968
Zaměstnání
Pedagog
výtvarných škol od LŠU do VŠ pedagogického směru, Grafická studia v Ostravě.
O své tvorbě
Asi jako vetsinu vytvarniku mou zalibou byla vytvarna
tvorba .Po ukonceni ZS jsem chtel na vytvarnou skolu, nebyl jsem
pripraven, a nastoupil jsem jako ucen litograf v tiskarne. A to se mi
pozdeji vyplatilo pri zadosti na VS. Dovedl jsem zde uplatnit poznatky z
tiskarny a litografie, a to mi vlastne zustalo dodnes. V me tvorbe se nejvice
venuji malbe a grafice, okrajove i sklu. Podstatnejsi neni rukopis malby,/aby
se podle rukopisu poznal autor dila/, ale dulezitejsi je obsah a forma./Forma a
technika provedeni se muze menit podle obsahu/.
Po skonceni studia VS jsem hodne casu venoval morfologii tvaru. Nejvice
kamenum a botanice. Nasledoval zajem o grafiku - papirove linotypy a malby
zvirat / dalmatin, divoke prase zajic, kocka/. Pozdeji vitezil obsah
a vznikala temata postovni znamky, zapalky , zaplavy, baterky, levitace,
jidelni listky a talire, ceske hrady, karetni hry, kone, dostihy a dalsi.
Temer vsude se objevuje urcite mnozstvi legrace / ta do vytvarne tvorby take
patri /.To take je zasada malovanych portretu - kolazi, kde dochazi k pruniku
portretu a reklamnich sloganu i cenovek . / Samostatnou cast tvori bibliofilie
, ktere jsou v malych autorskych tiscich 2-5 ks. Vsechny jsou
chapany jako jeden celek napr. David a Golias /boj dobra se zlem/
nebo Pisen pisni. Dale jsou to ilustrace: Nezvaluv prazsky
chodec, Kniha lesu, vod a strani nebo Capkovy povidky a Valka s
mloky. Zde vsude je nedilnou soucasti kresba. Patri sem take
ilustracni akvarely ze zivota Cervene Karkulky nebo trpasliku.
Samostatnou casti jsou take rozmerne premalby drivejsich obrazu.
Posledni casti me tvorby / asi jako vzpominka na tiskarnu/ je monotyp, kde
zakladnim motivem je krajina. Zde prevazuje estetika barev a urcite mnozstvi
nahody .Zakladni kompozice, motiv a forma zustaveji temer stejne. V
teto technice jsem si ale vytvoril vlastni postup pri tisku.
MgA. Jitka Nesnídalová
VZDĚLÁNÍ
o 2004 - 2010 Akademie výtvarných umění - Praha
o 2009 - 2010 intermediální ateliér - prof. Milan Knížák
o 2007 - 2009 ateliér klasické malby - prof. Zdeněk Beran
o 2005 - 2007 ateliér malba - doc. Michael Rittstein
o 2004 - 2005 intermediální ateliér - prof. Milan Knížák
o 2008 - 2010 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Fakultativní modul pedagogických disciplín
o 2009 Middlesex University- London, Great Britain
o 2008 International Summer Academy of Fine Arts in Salzburg, Rakousko, malířský ateliér Evy Wagner
PROJEKTY
o 2011 výstava se student malby, kavárna Jericho,Praha
o 2011 výstava se student malby Soukenická 23, Praha
o 2011 ČNB, Jitka Nesnídalová, Praha
o 2011 Frühlingsfest Tschechien-Deutschland,Fürstenwalde/Spree, Německo
o 2010 Art Fair, Meet factory
o 2008 Universita třetího věku, Jindřichův Hradec
o 2008 Oživování zubní vrtačky, Nová Bystřice
o 2006 Výstava v tramvaji, Praha
KURÁTORSKÉ PROJEKTY
o 2011 Krasohled, Galerie Kotlelna, Říčany u Prahy
o 2011 Galerie Dolmen, Slavík, Nesnídalová, Javůrek, Houska, Praha
o 2011 Maďarský institut, Přes most, Praha
o 2009 Nesnídalová a Oleríny, zámek v Jindřichově Hradci
o 2007 Maturace, galerie Akademie výtvarného umění, Praha,
SYMPOZIA
o 2007 sympozium - Chebské dvorky
o 2005 sympozium Klenová
OCENĚNÍ
o 2011 vítěz Soutěže mladý umělec do 35 let, Praha 1, kategorie malba
o 2009 Leinemann- Stiftung Prize, Berlin, finalista
o 2009 ESSL AWARD CEE 2009, finalista
o 2008, 2009 Jung art, galerie Dolmen, finalista
o 2008, 2009 Konfrontace- 6. ročník, Brno, Praha, finalista
o 2008 Loreal design, finalista
o 2007 Seat arte emocion, finalista
ZASTOUPENÍ VE SBÍRKÁCH
o CFDT Paříž
o Clarion sbírka, ČR
MgA. Bc. Lucie Nováčková
*1981
VZDĚLÁNÍ
2008- 2010 Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, Ateliér malířství 1, vedoucí ateliéru ak.mal. Tomáš Lahoda, diplomová práce Aspekty Zóny (teoretická), Zóna (praktická)
2003-2008 Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, Fakulta Výtvarné kultury, obor Textilní tvorba,
vedoucí ateliéru MgA. Zuzana Hromadová. Bakalářská práce Ikat: inspirace tradičními textilními technikami,
ukončeno titulem Bc.
1999 - 2003 Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta, katedra historických věd, obor kulturní dějiny
1992 - 1999 Gymnázium Jihlava
ČLÁNKY V TISKU
2014 ČECH, Viktor: V dětství se mi nic zlého nestalo (k výstavě Lucie Nováčkové v Galerii Prokopka v Praze), in: Ateliér č.9/2014, s. 3.
2014 KOUBSKÁ, Vlasta: Salon české scénografie (K Salonu České scénografie v Divadle Reduta v Brně a v
Českém centru v Praze), in: Ateliér č.9/2014, s. 13.
2014 ČECH, Viktor: Re-sentiment, in: Čech, Viktor: Je ne travaille jamais, INI Gallery, Praha 2014.
2012 HÝSKOVÁ, Tereza, ...bez srdce? (prezentace výsledků Deepcampu v NoD), říjen 2012. https://www.divadelninoviny.
cz/bez-srdce-no-4.
VĚRA ORZÁGHOVÁ
nar. 1963
Vzdělání
SPŠ oděvní
Studia na umělecké škole Praga Prima - figurální kresba a malba
Soukromá studia u: ak.mal. Miroslav Pesch, odborný asistent na Akademii výtvarných umění; ak.mal. Lukáš Bradáček; MgA Roman Hudziec, odborný asistent na Vysoké škole uměleckoprůmyslové; ak. mal. Richard Nestler, odborný asistent na Vysoké umělecké škole
Členka Sdružení výtvarníků ČR
Básnické sbírky
2010 - Nahá ve víně
2011 - Nahá ve vině
2012 - Roztoužená (e-kniha)
2015 - Pod cylindrem Cynická (e-kniha)
2016 - Návraty, Bez vrat
O své tvorbě říká:
"Expresivním stylem malby s prvky fauvismu se snažím hledat určitou introspekci, a to se zřejmě odráží na zvolených motivech, jako jsou nejčastěji vlastní akty, portréty, sociální motivy, ale i květiny, zátiší či městská krajina. Nebráním se ani podněcování invence ve svých kubistických dílech, která tématicky opět směřuji nejčastěji k aktům. Můj styl malby je surový a odráží se v něm drsné podmínky, ve kterých jsem vyrůstala. Možná i proto se často vracím k motivům vlastních aktů, zobrazujících mně tak vlastní naturalitu. Ve svých obrazech zobrazuji život kolem sebe, ve věcech, co mám ráda, líbí se mi nebo se mne nějak dotýkají. Svět v mých očích je barevný, a tak to cítím mnohdy i ve fauvistických obrazech."
A co o autorce napsal ak. mal. Richard Nestler: "...V.O. dokazuje ve svých realistických, expresivních autoportrétech zvláštní talent smyslově citelným způsobem konfrontovat pozorovatele s věrným obrazem pomíjivosti a osamělosti vlastního já. ... Jak v poezii, tak v malbách popisuje nevyumělkovaný svět bez obalu. V této nahotě opravdovosti, díky vytrvale spolurezonujícímu podílu sebeironie a humoru, není velký prostor pro zádumčivost ani melancholii. Naopak, malby V.O. jsou přitakávající výpovědí afirmativního výrazu."
MgA. David Pešat
nar. 1980 v Praze
Žije a pracuje v Praze.
Vzdělání
2001-07 Akademie výtvarných umění, Atelier malby I. , prof. Sopko
2004-05 School of Bella Artes in Granada, Španělsko
2005-06 School of Art in Kankaanpaa, Finsko
Mikuláš Petr
Komentáře k fotografiím
Kam se dlouho nikdo nedívá...
Pochází ze společné akce převážně fotografické skupiny LP5. Šlo o vniknutí do opuštěné
a chátrající restaurace známých Barrandovských teras, (dříve sláva a lesk),
a taky fotografování v okolí.
Linie s náušnicí
Vycházel jsem ze vztahu: a) plochy, b) linie vykreslené kontrastním světlem, (upomínající
na kdysi módní stříhané siluety), a c) malé, silně zvětšené oblasti s nepatrně naznačeným zhoupnutím.
Příchod k vlakům
Jeden z mých objevů na Masarykově nádraží v Praze je zbytek mozaiky, kterou jsem si zjednodušil
na šedočernou a zřejmě vytušil záměr jejího tvůrce. Jen jsem se pokusil obrazem jej "vysvětlit",
(přesnější by bylo "vytmavit"), - mít z mozaiky dojem pohybu ocelových kol mezi návěstími,
věku páry a proudů lidí po staletí.
"Viděli jsme slepici"
...Proč se nemohou negramotné společnosti dívat na filmy a fotografie bez dostatečné přípravy.
...V primitivní africké vesnici: "Promítli jsme film divákům a zeptali se jich, co viděli, a oni řekli, že viděli slepici. Přitom my jsme si vůbec nevšimli, že by tam vůbec nějaká slepice byla! Pečlivě jsme prohlíželi jedno políčko za druhým, a opravdu, asi na vteřinu se v jednom záběru objevila slepice. Někdo ji vyplašil a ona prolétla pravým dolním rohem obrazu. Vůbec si nevšimli dalších věcí, o nichž autor doufal, že z filmu pochytí, a všimli si něčeho, o čem vůbec nevěděl, že ve filmu je."
Marshall McLuhan, Člověk, média a elektronická kultura. Nakl. JOTA, Brno, 2000, str. 140 a další
Kuks, Nový les. Sv. Onufrius
Vývoj" tohoto fotoobrazu byl komplikovaný, několikrát jsem se k němu pak v komoře vracel,
přitom záměr byl dán hned na místě. Něco mi tam říkalo, abych čekal až na světlo při stmívání,
přisvítil lampičkou reliéf, abych při dlouhé expozici mírně strčil do stativu pro oživení, (a nesnažil se to pak nahnat následným švindlem.)
Přirozené světlo ubývalo, stihnout se dal jen jeden pokus, (navíc se myslím blížil odjezd vlaku).
Později jsem se k fotografii vracel a snažil se jí vhodnou lázní dodat správnou "patinu".
Chtěl jsem, aby vyjadřovala už původní záměr sochaře - podle legendy o poustevníku
na poušti, kde žil jen se zvířaty, (ve 4. stol.), který téměř nahý leze po čtyřech z jakési sluje
a v šoku poprvé po spoustě let spatří člověka...!
U některých soch tohoto mistra v pískovci se dá pozorovat, jak postupným rozpadem kamene
získávají větší působivost, tato v horkém večerním vzduchu přímo ožívá.
Lucerna
Vzniklo ve Staré Boleslavi. Těsně před bouřkou se děsně setmělo a svítící lucerna měla na zídce stín, prosvětlený jejím vlastním plamenem. Naštěstí jsem měl ochotnou pomocnici.
Loď je jinde
????????? podvečerní nálada????????????
Neřest a barok, perla
Neměl jsem v úmyslu vytvářet nějaké nové konkrétní postavy ctností a pro mě zajímavějších neřestí. (Které se jistě k ženskému aktu víc hodí.) Myslím, že vznikla spíš alegorie těchto
alegorií neřestí, inspirovaná jejich oblibou v baroku, na což odkazují perly. Nahota a vyzývavost
jsou spíš odkazem na současnost.
Podívej se do zahrady
Při vzniku fotografie jsem žádný záměr neměl, spíš asi pocit, že by mohla vystihnout
něco, co dává smysl. (Proto jsem se snažil a nutil svého kamaráda natáčet hlavu dost přesně.)
Skutečně jsme zrovna obdivovali romanticky prosvětlenou ranní zahradu.
Přišel jsem na to, že vystihuje fotografování samotné, stín jako jeden princip, (ten nejlíp
ukáže například známá technika fotogramu, což je jen práce se stínem, takový extrakt),
a plochu, na kterou se nanáší vrstvička hmoty, citlivé na
světlo, na tu zase poukazuje oprýskaný lak.
Jan Rampas
nar. 1973
Původně vyučen truhlářem. V roce 2002 odcestoval na Nový Zéland, kde strávil 3 roky. Během tohoto pobytu navázal četné kontakty s původními maorskými obyvateli, na nichž ho přitahovalo jejich těsné sepětí kultury s přírodou. Nasbíral řadu zkušeností u tamějších umělců a řemeslníků, jež využívá při své originální tvorbě.
Je autorem např. sochy u vstupu do Prachovských skal.
Michael John Rowland
Multimediální umělec žijící a tvořící v Praze. Pochází z Velké Británie. Jeho zatím poslední kniha "Infinity in Bits" byla vydána v nakladatelství Equus Press.
Spolu s Chantelle Goldthwaite založil Alt*Art Society, mezinárodní sdružení ustavené k propagaci kolaborativních uměleckých projektů na celém světě.
Člen pražského sdružení Zvlášť, ko-kurátor online galerie Isolation Collection.
O své tvorbě říká : «Skrze různorodý soubor maleb, koláží a publikací zpochybňuji každé sociální a náboženské dogma na základě nepozvání na žádné setkání zakladatelů».
A multi media artist living and working in Prague. My latest book, 'Infinity in Bits' has just been published by Equus Press.
Co-founder of Alt*Art Society with Chantelle Goldthwaite. An international collective set up to promote collaborative art projects around the world.
Member of the Prague based Zvlášť Collective, and Co-Curator of the online gallery 'Isolation Collection'.
He says about his creative work: "Through the versatile array of my paintings, collages and writings I question every social and religious dogma on the grounds that I was not invited to any of the founders' meetings."
www.michaeljohnrowland.art
IG - michaeljohnrowland
Knihy / Books
Tom Moore and the Seal Woman - Michael O'Malley - Illustrations Michael Rowland (2006)¨ - published by Green Igric Press
Infinity in Bits - Michael J.Rowland (2021) - Published by Equus Press
MgA.
Bc. Zuzana Růžičková
*1982, Olomouc
Absolventka SUPŠ v Uherském Hradišti, AVU v Praze (atelier grafika II, prof. Kokolia), a PedF Masarykovy univ. v Brně (obor výtvarná výchova a vizuální tvorba).
V r. 2010 stáž na Národní tchaiwanské univerzitě umění, Taipei, Tchai-wan. V následujícím roce opět Taiwan, setkání s profesorem Wangem, lekařem, specialistou na mořské savce, zde vznikl její projekt Velryby.
Jejím stěžejním oborem je grafika s přesahy v malbě a objektu, a instalace.
Experimentuje s materiály a technikami tisku. Vytváři vlastní techniky, např. gázotisk. Používá materiály, které jsou v jejim podání nositeli příběhu.
Zora Sládková
nar. 1979
malířka, lektorka výtvarných kurzů, autorka a ilustrátorka knih pro děti
Něco o smyslu své tvorby:
Malování je jako meditace a pronikání do jiných světů, které si můžeme vysnít, vytvořit a pak stvořit. Trochu zázrak. Dlouho mi byla velkou inspirací příroda, momentálně se prolíná do města a jeho industriálních poloh.
Olejomalba a akvarel jsou techniky, které mě nejvíce oslovují, ale ráda zkouším něco nového. Když mi jsou málo obrazy, věnuji se recyklaci, když přijde výzva, zkouším techniky komiksu.
Na výtvarné
tvorbě mě fascinuje, že je to otevřený prostor, kde je možné stále objevovat,
navazovat nově a jinak.
Pavel Starý ("Pasta")
1942 - 2022
kreslíř, grafik
Celý život se věnoval grafice užité i umělecké. Mj. vytvořil cyklus reprezentativních "3D" sítotisků na skle v unikátních exemplářích, které zde prezentujeme.
Je také tvůrcem kresleného humoru, v němž spolupracoval dlouho se spisovatelem J. R. Pickem. V kresleném humoru se snaží nacházet laskavou poetiku i v oblastech sexu a jemné koketérii s černým humorem. Své vtipy publikoval v mnoha časopisech a týdenících.
Pavel Starý ("Pasta")
1942 - 2022
drawer, graphic artist
He has been involved in the artistic and applied graphics for his whole life. Among others, he created a series of serigraphy on glass which we present here.
He is also creator of humour cartoons where he cooperated with writer J.R. Pick. He tries to find a kind poetics in his cartoons, even in sex and slight play with dark humour. He has published cartoons in many journals and weekly magazines.
MgA. Jan Synek
nar. 1977
Vzdělání:
2006-08 Intermediální škola Milana Knížáka, Akademie výtvarných umění v Praze
2005-06 Ateliér Magdaleny Jetelové, Akademie výtvarných umění v Mnichově
2005-06 Ateliér Jiřího příhody, Akademie výtvarných umění v Praze
2002-05 Ateliér monumentální tvorby prof. Aleše Veselého, AVU, Praha
1995-96 Mistrovská škola umělec. designu v Letňanech, Certifikační studium architektury
1991-95 Střední uměleckoprůmyslová škola, Konstrukce, tvorba nábytku a interiéru
Člen skupin: AAP, Praha, UNTER DER BILDEN, Vídeň
Zastoupen ve sbírkách Národní Galerie, dále v soukromých sbírkách v ČR i zahraničí. Intermediální umělec, převážně malíř. Maluje velmi expresívním, i když ukázněmým stylem. Jeho tvorba překonává hranice akademismu. Ve výtvarném sdělení jde "přímo k věci", k nejvlastnějším charakteristikám motivu.
MgA.
Magdalena Šlajchová
nar. 1981 v Praze, žije a pracuje v Praze
VZDĚLÁNÍ
Akademie výtvarných umění, Praha, 2003 - 2009 (Ateliér nových médií Veroniky Bromové, Intermediální ateliér Milana Knížáka)
FAMU, Praha, 2007 - stáž na katedře fotografie, Štěpán Grygar
Střední uměleckoprůmyslová škola, Praha, 1997 - 2001, propagační grafika
Zastoupena ve sbírce Zdeňka Zemka.
O své tvorbě
Pracuji zejména s nalezenými předměty, především s nábytkem a jeho fragmenty, jako s materiálem pro tvorbu objektů, někdy následně propojených v instalaci. Tímto způsobem se snažím pozměnit původní funkci předmětů a posunout tak jejich zažitý význam. Osobní historie použitých předmětů, jejich různorodá estetická kvalita a vzájemné propojení objektů v instalaci spoluvytváří určitou atmosféru. Někdy vzniká scénografie, některé objekty připomínají architekturu v nejasném měřítku, některé evokují inventář kostela. Častou inspirací je pro mne architektura, sakrální architektura a sakrální prostor, krajina a vztah mezi posvátným a profánním.
Dále se zaměřuji na práci s fotografií, prostřednictvím které převážně zaznamenávám atmosféru místa, prostoru, vztahu člověka k němu a stopu, kterou v něm zanechal, nezřídka v něm hledám své vlastní místo.
Jiří Špaček
nar. 1975
Člen výtvarného uskupení Na háčku, okouzlený surrealismem a imaginativním uměním.
Vzdělání: soukromá studia
O své tvorbě říká: Jsem jako slepý malíř, který z hrotů svých představ, stovkami doteků do prázdných bílých ploch, maluje svůj skrytý vesmír.
MgA. Bc. Martina Štochlová
Studia
2015 - 2016 Akademie výtvarných umění v Praze, Grafika I. prof.
Jiří Lindovský
2010 - 2015 Akademie výtvarných umění v Praze, Intermediální tvorba I. prof. M.
Knížák
2008 - 2011 Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova
2003 - 2007 Střední průmyslová škola oděvní, Praha 7
Ceny
2016 Cena Josefa Hlávky
MgA. Hana Šuranská
*1982
UMĚLECKÉ VZDĚLÁNÍ
2010 (únor - květen) stáž na Maďarské akademii výtvarných umění v Budapešti - Magyar Képzőművészeti Egyetem
2005 - 2011 Akademie Výtvarných Umění v Praze, Ateliér grafiky I., vedoucí ateliéru prof. Jiří Lindovský
2002 - 2007 Institut pro umělecká studia na Ostravské Univerzitě, Ateliér volné grafiky, vedoucí ateliéru prof. ak. mal. Eduard Ovčáček
1998 - 2002 Střední uměleckoprůmyslová škola v Uherském Hradišti, obor Propagační grafika, vedoucí oboru ak. mal. Kamil Mikel
SYMPÓZIUM
2005 - Linoryt, Klatovy - Klenová
OCENĚNÍ
Grafika roku 2005 - čestné uznání za grafický list "Sny českého muže"
Ateliérová cena AVU za diplomovou práci, 2011
Cena diváků na výstavě Komorní grafika v Hollaru, 2013
ČLENSTVÍ
od roku 2012 - Sdružení českých umělců grafiků Hollar
PEDAGOGICKÁ
ČINNOST
2008 - 2009 Soukromá střední umělecká škola designu, s. r. o., Praha 6 - Řepy
2010 - 2013 Střední uměleckoprůmyslová škola a Vyšší odborná škola, Jablonec
nad Nisou
od 2013 Střední škola průmyslová a umělecká, Hodonín
"Grafička, která se paralelně věnuje kresbě a okrajově malbě. Vedle tradičních technik, zejména leptu a linorytu, se věnuje i experimentům. V roce 2003 tiskla z polystyrenu, 2004 a 2005 experimentovala s grafikou jako objektem a v roce 2009 pracovala její vlastní technikou leptem z fotokuprextitu. Nyní se soustředí na linoryt. Jejím stěžejním tématem je příroda, krajinné motivy a jejich transformace. Vystavuje od roku 2004, v roce 2006 byla oceněna v soutěži Grafika roku v kategorii linoryt. Účastnila se řady skupinových výstav."
(Mgr. Markéta Kroupová, kurátorka sbírky kresby a grafiky OGL)
Pavel Švec
* 1974
Původně vyučen v gastronomii. Pracuje v Zoo Praha jako chovatel zvířat, kde založil a vede přírodovědné kroužky pro děti a mládež.
Kresbě se věnoval od dětství, malovat začal okolo roku 2000. Jeho učitelem byl Mgr. Václav Žemla, malíř, hudebník staré klasické hudby a historik. S několika dalšími malíři založili výtvarnou skupinu Tilia - Sdružení psanců Železných hor, která začala záhy vystavovat. Výstav v regionu Železných hor a Ždárských vrchů je mnoho a tam byl uchvácen krajinomalbou.
Věnuje se převážně přírodě a krajinomalbě. Kromě toho je milovník přírody, zoolog, ornitolog. Uchvácen českou krajinou a ovlivněn vysočinskými malíři jako Kavánem, Chittussim, Pruchou, Kosárkem, Sobotkou, Slavíčkem a dalšími (Sedláčkem, Jiránkem aj.), začal tvořit svá první díla.
O své tvorbě říká:
"Malování je pro mě únik ze stresu hektické civilizace. Maluji proto, že mám rád krajinu, přírodu, výtvarné umění a impresionismus. Ten je mi ze všech výtvarných směrů nejbližší. Příroda je mou učitelkou a věřím, že všechno umění pochází z přírody. Malování znamená znovu prožívat chvíle strávené v plenéru, protože v přírodě dělám skici, fotografuji a vžívám se do ní ... Deník plním pocity. A toto všechno vkládám do obrazů. Obrazy mají duši, svůj genius loci, svou atmosféru. Dávám obrazům smysl, ztvárňuji čistou a hezkou krajinu naší vlasti, tu krajinu, která nám mizí, kterou vytěsňujeme ze svých životů, krajinu, kterou ničíme ve své civilizační pohodlnosti. Krajina by měla žít nejen rostlinami a živočichy, ale i lidmi zažívajícími jednotlivá roční období. Živá, krásná česká krajina - pastelová krajina.
Maluji převážně pastelem, a to suchým i olejovým. Pastel v krajinomalbě je podstatně méně rozšířen oproti oleji, a to mě přitahuje. Pastelem maluji převážně prsty, rukou, dlaní ... Uchopení přírody a pastelu tvoří obraz a prostor. Nemám velký ateliér, abych mohl malovat velká olejová plátna, proto tedy pastel. Zářivé barvy, rychlost práce a absence schnutí dělají z pastelu výtvarné médium velmi příjemné pro tvůrce i diváky."
Mgr. Ondřej Tuček
nar. 1969
výtvarník, publicista, spisovatel, básník
Působil jako redaktor a publicista v
Českém rozhlasu, Rádiu Classic, Katolickém týdeníku, Lidových novinách a
Hospodářských novinách.
Publikoval v různých časopisech, sbornících a rozhlasu. Vydal sbírku
mikropovídek Kachnička a básnickou sbírku Obrataň.
BcA. Marek Uhlíř
*1975 v Plzni
Vzdělání
2004 - 2007 FAMO - Filmová Akademie Miroslava Ondříčka v Písku, Katedra animace
2007 PIXAR animation workshop, Viborg, Dánsko
1989 - 1992 SPŠ strojnická, obor konstrukce
Ocenění
2007 První cena na studentském filmovém festivalu v kategorii animace ISFF Hollywood, USA (International student film festival)
Jiné
2016 člen skupiny KK3 - Klub konkrétistů, Hradec
Králové
MgA. Šimon Vahala
* 1978
Absolvent Akademie výtvarných umění v Praze - Intermediální atelier prof. Milana Knížáka
Kyoto university of Art and Design - Atelier prof. Yasu Suzuka
Hochschule fur Kunst und Gestaltung Zurich - Vorkurz
Zastoupení: ve sbírkách Národní galerie v Praze a v řadě soukromých sbírek
Šimon Vahala ve své tvorbě zobrazuje věci kolem nás v jejich prosté kráse, kterou dokáže zachytit jakoby zevnitř, dotknout se jí.
Věci v jeho pojetí poznáváme důvěrně, ačkoliv jsme je nikdy předtím tak neviděli.
MgA. Jaroslav Valečka
* 1972
Žije a pracuje střídavě v Praze a Lísce.
Studia
1991-1998 AVU v
Praze
1994 Vestlandes Kunstakademi, Bergen, Norsko
1995 Staatliche Kunstakademie Karlruhe, SRN
1996 Royal academy Rotterdam, Nizozemí
Sbírky
Národní galerie, PrahaAlšova Jihočeská galerie
Centrum pro současné umění, Praha
Credit Mutuel de Bretagne
Festung Koenigstein, Gmbh, Německo
Foundation de Bourgogne
Galerie Klatovy - Klenová
Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem
Galerie města Chrudim
Galerie výtvarného umění, Karlovy Vary
Hlávkova nadace, Praha
Rabasova galerie, Rakovník
Sbírka Ministerstva zahraničních věcí ČR
Soukromé sbírky ČR, Francie, Chile, Izrael, Kanada, Německo, Nizozemí, Norsko, Polsko, Slovensko, Rakousko, Španělsko, USA, Velká Británie
Bc. Markéta Velková
* 1976
Absolventka vyšší odborné školy Václava Hollara, obor Reklamní a propagační tvorba v letech 1995 -1997, od r. 2007 soukromá studia u Jitky Hilské.
Kresbě a malbě se s přestávkami věnuje od dětství.
O své tvorbě říká: "Nejraději mám techniku suchého pastelu, olejové barvy a poslední dobou také akvarel, který mi pomáhá nejsnáze vyjádřit své pocity. Vždy mne oslovovaly především přírodní motivy a také abstrakce, kde cítím největší tvůrčí svobodu, neomezenou dogmaty o tvaru, barvě nebo prostoru. Důležité jsou pro mne hlavně barvy, které mi dávají nejvíc životní energie.
Čím déle se této zálibě věnuji, tím více na mne malování působí jako závislost, kterou nelze opustit. Tvoření pomocí malby a kresby je pro mne stejně důležitou potřebou jako vzduch nebo jídlo, je to nádherné vyjádření sebe sama a také možnost dát prostor netušeným možnostem, které se v nás skrývají. Vnímám ho také jako součást duševní hygieny, jako relaxaci, která mi zároveň dává mnoho nazpátek."
akad. mal. Jan Vičar
nar. 1967 ve Svitavách
Studium
1981-1985 Střední uměleckoprůmyslová škola v Brně
1987-1993 Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér krajinomalby (prof. František Hodonský), ateliér grafiky (prof. Jiří Lindovský)
Pedagogická činnost (1995-2014)
2013 organizace grafického sympozia v Centru umění na Kvildě
2008 Grafická dílna, École des Beaux-Arts, Alžír
2007 externí spolupráce, ateliér ilustrace a grafiky VŠUP Praha
2004-2006 Střední škola uměleckých řemesel Brno
2002 přednáškový cyklus na Wirral College a John Moores University
v Liverpoolu, School of Art v Bradfordu, Velká Británie
2000-2005 vedení grafických kurzů v Gerasu a Hornu, Rakousko
1999 vedení grafických kurzů v nápravném zařízení v Kuřimi
1994-2005 grafické kurzy, Charitní dům Betany Boskovice
1995-2000 vedení ateliéru grafiky, Masarykova univerzita v Brně
Realizace (výběr)
Ludvík Kundera: Vyvrácení stížnosti, nakl. Thurnhof, Rakousko
Nikos Kazantzakis: Utrpení sv. Františka, Atlantis 1994
bibliofilie a autorské knihy např. Mravenci, Králíci
Stipendia a rezidenční pobyty
2015 Rezidenční pobyt, CAMAC, Marnay sur Seine, Francie
2014 plenér, Stog Izerski, Polsko
2007-2008 studijní cesty do USA, Izraele, Alžíru, Jihoafrické republiky
2008 Symposium, Egon Schiele Art Centrum, 100 Years After Schiele, Český Krumlov
2007 Symposium, BBK, Kulturmodell, Passau, Německo
2007 Rezidenční pobyt, Lithowerkstatt, Künstlerhaus, München, Německo
2006 Rezidenční pobyt, Schafhof-Europäisches Künstlerhaus Oberbayern, Freising, Německo
2004 Rezidenční pobyt, Kunsthalle Krems, Rakousko
2004 Rezidenční pobyt, Custom House Studios, Westport, Irsko
2003 Rezidenční pobyt v Greatmore Studios, Kapské Město, Jihoafrická republika
2001 Rezidenční pobyt Oberpfälzer Künstlerhaus, Schwandorf, Německo
2001 Mezinárodní sympozium Linorytu, Galerie Klatovy / Klenová, Klatovy 2000 Rezidenční pobyt v Bag factory, Johannesburg, Jihoafrická republika
1999 Městská galerie, Győr, Maďarsko
1998 Workshop Miniatura, Stara Morawa, Kłodzko, Polsko
1996-1997 Rezidenční pobyt v Gasworks Studios, Londýn, Velká Británie
1995 Stipendium Unesco, Kutaisi, GE
1993 Stipendium Kultur-Kontakt, Horn, Rakousko
Ocenění
2003 3. cena, Nejkrásnější kniha roku, kategorie bibliofilií, Praha
2001 Cena Gallery of Miskolc Museum of Contemporary Art, Miskolc, Maďarsko
2001 Bienále Grafiky, Győr, Maďarsko
2001 Nákupní cena na Bienále linorytu, Bietigheim Bissingen, Německo
1999 1.cena, Grafika roku 1998, kategorie experimentálního tisku, Praha
1997 1.cena, Grafika roku 1996, kategorie experimentálního tisku, Praha
Zastoupení
NG Praha / Galerie Klatovy, Klenová / Dům umění Znojmo / Oberpfälzer Künstlerhaus, Schwandorf, Německo / Peter and Irene Ludwig Stiftung, Aachen, Německo / Städtische Galerie Bietigheim-Bissingen, Německo / Muzeum města Brna / Východočeská galerie Pardubice / Oblastní galerie v Liberci / Raiffeisen Bank, Kremže, Rakousko / Galerie umění Karlovy Vary / Schlossmuseum Burgk, Thuringen, Německo
1996-2012 zastoupen Galerií Havelka, Praha
od r. 2012 zastoupen Galerií Hoch + Partner, Lipsko
od r. 2016 zastoupen internetovou galerií First-Rate-Art
Od roku 2012 spoluzakládá grafickou dílnu v Česko-německém centru umění na Kvildě na Šumavě.
Od roku 2010 staví dřevěný dům s ateliéry v lese u Telče.
Mgr. Naďa Vinická
*1959
Vzdělání:
Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové
Výstavy:
Open Art Fest 2021, Praha
O své tvorbě říká:
"Velkou zálibou v mé tvorbě je reliéf, ten patří k nejstarším formám v sochařství. Miluji tu plasticitu obrazu.
Moje abstraktní díla vycházejí z obrazů okolo nás - z přírody. Příroda je mojí velkou inspirací, kterou transformuji do reálné struktury obrazu.
I když jsem vystudovala sociální oblast, výtvarné tvorbě a designu se věnuji mnoho let. Mojí největší odměnou je splynutí barvy a struktury obrazu s prostorem a pocitem uspokojení majitele dílka.
Moje obrazy na plátně jsou tvořené akrylovými barvami, propojenými autorskou kombinovanou technikou s 3D efektem. Podkladovou adhezní vrstvu tvoří velmi odolný akrylový tmel. Podkladový reliéf již nosím v mysli, barevnost vyplyne z okamžiku tvorby."
MgA. Jan Vlček, Ph.D.
* 1977 Plzeň, Česká republika
Žije a pracuje v Plzni a Praze.
Vzdělání:
2012-2018 postgraduální studium, Akademie výtvarných umění v Praze
1999-2005 Akademie výtvarných umění v Praze
1996-1999 ZČU, Plzeň
1992-1996 SPŠ strojnická, Plzeň
Ocenění:
2008 - Finalista NG 333
2007 -Vítěz v rámci skupiny Ztohoven NG 333
Pedagogická činnost:
2012 - 2015 asistent Intermediální školy AVU v rámci doktorského studijního programu
2005 - 2012 lektor letních krajinářských škol pořádaných Sbírkou starého umění NG v Praze
2006-2008 pedagog VOŠUP v Písku, kresba a malba
Atelier Praga Prima, kresba a malba
Haf studio, Praha, přípravky na VŠ
Realizace:
2011 - Reliéf pamětní desky poručíka Virgila Paula Kirkhama, budova obecního úřadu v obci Újezd, Domažlice
Zastoupení ve sbírkách:
Národní galerie v Praze
Galerie Klatovy / Klenová
Nadace Jany a Milana Jelínkových
Artotéka města Plzně
Patton Memorial, Plzeň
Nadace Moravské Slovácko
soukromé sbírky u
nás i v zahraničí
MgA. Eva Vlčková
*1984 v Plzni
Vzdělání
Akademie výtvarných umění v Praze, ateliér malby Vladimíra Skrepla, ateliér hostujícího profesora na AVU Magdaleny Jeelové, 2004 - 2011
Studijní pobyt na Ecole Nationale Supérieure d'Art, Dijon, Francie, 2010
Mezinárodní letní akademie výtvarného umění v Salzburgu, kurz fotografie Katharine Sieverding, 2008
Mezinárodní letní akademie výtvarného umění v Salzburgu, kurz sochařství Asty Gröting, 2007
Eva Vlckova, MA
*1984 in Pilsen
Studies
Academy of Fine Arts Prague, Painting Studio of Vladimír Skrepl,
Studio of Visiting Proffesor Magdalena Jetelová, 2004 - 2011
Ecole Nationale Supérieure d'Art, Dijon, France, 2010
International Summer Academy of Fine Arts in Salzburg, Photography Course of Katharine Sieverding, 2008
International Summer Academy of Fine Arts in Salzburg, Sculpture Course of Asta Gröting, 2007
Exhibitions
Medu Sestro, Visio Art Gallery, Pilsen, 2017
20 Years of the Arthoteke of the City of Pilsen, Gallery of the City of Pilsen, 2015
Koterovský dvorek, Pilsen, 2015
Vivat Karel IV, Svárov, 2015
Společný obraz, Pilsen Town Hall, 2013
Fire walk with me, XXL Gallery, Louny, 2012
Sympathy, Gallery U Kuntatu, Prague, 2012
AVU Graduates, Karlín hall, Prague, 2011
Pilsner Foam 2, Gallery of the City of Pilsen/House of Art- Zlín, 2011
Krasohled, Kotelna Gallery, Říčany, 2011
AVU18, Veletržní Palace, National Gallery in Prague, 2007
Čečovice Castle, 2001
Olga Vyleťalová
nar. 1944
současná česká malířka, knižní a plakátová grafička
Studia
UMPRUM, ateliér knižní ilustrace prof. Karla Svolinského, 1968-69
Ve své tvorbě uplatňuje snové pojetí, pohybující se na rozhraní reality a fantazie. Významná je její plakátová tvorba k filmům, za kterou získala několik prestižních mezinárodních ocenění. Jejím manželem byl malíř Josef Vyleťal.